Olen käyttänyt LinkedIn-palvelua heinäkuusta lähtien. En siis voi pitää itseäni minään konkarina. Olen kaiken kaikkiaan vierastanut niitä web 2.0:n ilmentymiä, joissa erityisesti jaetaan omaan itseen liittyviä tietoja - luodaan rakenteita ja kanssakäymistä niiden varaan. Facebookiin tuskin liittyisin, vaikka en  hävittäjälentäjä olekaan.

2003227.jpg

Eräänlainen kokemuksellinen verkko - tämäkin.

Olen täten Facebook-ummikko. Minun makuuni Facebook on liian paljon puhuttu, liiaksi must ja  selviö. Tätä kolumnia varten itse asiassa perustin sinne tunnuksen, jonka eliniäksi järjestelmässä tuli noin tunti, sillä tuhosin sen kokeilun jälkeen. Yhtään ystävää en saanut, mutta ei ollut tarkoituskaan. Näiden järjestelmien käyttöliittymää vain ei pääse rekisteröitymättä tarkastelemaan.

LinkedIn sen sijaan on vakuuttanut minua kaiketi sosiaalisella tavalla, virtasvaikutuksen ("kyllä minä, kun kerran naapurin virtanenkin") mekanismilla: luotuani tunnuksen olen todennut, että järjestelmässä on mukana niitä ihmisiä, joita ammatillisesti arvostan, miksen siis minäkin. Voi siis todeta, että olennaista eroa Facebook-sosialisaatioon ei ole, vaikka väline sattuu olemaan toinen. Rakentelussa on tietty viehätys, joka kai oli jo paperisissakin ystäväkirjoissa ja käyntikorttikokoelmissa. 

Wikipediaanin itteminää kutkuttaa olla "vain" kolmen linkin päässä Jimbo Walesista. (Kolme linkkiä on LinkedIn:in käyttöliittymässä näkyvän verkoston ketjujen maksimipituus.) Wales ei kuitenkaan pane nimeään minun vekseliini (en tosin ole pyytänytkään, tiedän sen muutenkin). Verkostoa pitkin lähettämääni kysymykseen saattaa sen sijaan vastata, jos aihe osuu. Varsinaisesti minua vakuuttava seikka onkin, että jos LinkedIn:issä esittää ammatillisen kysymyksen, siihen saa paneutuneita vastauksia. Näin voi tietysti olla FB:ssäkin, mutta sitä en tiedä ja olen ainakin tällä erää valintani tehnyt... Olen kysellyt mm. tietovarastoinnista ja oppimisen erilaisista metaforista. Projektien tiedonhallintaa koskevaan kysymykseen ei tullut määräajassa vastausta. Itse olen puolestani vastannut mm. teekauppaa ja kestävän kehityksen koulutuksen teemoja koskeviin kysymyksiin tiedonhankinnan näkökulmasta. 

LinkedIn:in rakenne on jaettu neljään "fasettiin":  People, Jobs, Answers, Companies. Ne viittaavat yksittäisiin käyttäjiin, työpaikkojen markkinointiin, kysymys- ja vastausfoorumiin sekä käyttäjien edustamiin organisaatioihin. Näistä alueista voi tehdä hakuja ja ne muodostavat LinkedIn:in keskeisen käyttäjälle näkyvän tietorakenteen.

Käyttäjä rakentaa verkostoaan luomalla oman profiilinsa ja täydentämällä sitä sekä kutsumalla verkostoonsa toisia käyttäjiä. LinkedIn:issä heitä kutsutaan nimellä contact, kontaktin yksi laji on sitten Facebookista tuttu ystävä. Lisäksi käyttäjä voi kuulua kiinnostuksensa mukaisiin käyttäjäryhmiin. Toiminnallinen näkymä muodostuu osista Home, Groups (käyttäjäryhmät), Profile (omat tiedot), Contacts (verkosto) ja Inbox (saapuneet viestit).

Erik J. Heels vertaa vuoden takaisessa Law Practice Magazinen kolumnissaan LinkedIn Doesn't Suck LinkedIn:in suoraa postitustoimintoa sähköpostin tilanteeseen 15 vuotta sitten. InMail on niukka resurssi: tunnusluokasta riippuen käyttäjällä on niitä kerralla käytössään muutamasta muutamaan kymmeneen. Postittelu pysyy kurinalaisena eikä automaattista roskapostia tule. Robert A. Heinlein kirjoitti "Tuomiopäivän komediassa" taivaan informaatiojärjestelyistä: Tällä tavoin luodut kysyvät vain, kun heillä on tositarve.

Allekirjoitan Heelsin yhteenvedon LinkedIn-periaatteistaan:  "My long-term goal isn't to have the most LinkedIn contacts. My goal isn't to spam my contacts with information about the services my firm provides. My goal is to be more helpful to my connections than they are to me. In this way, people will want to continue to connect to me, and good things will happen."

Täytyy miettiä, otanko onkeen, kun LinkedIn ystävällisesti huomauttaa nimen kera, että saatan tuntea erään merkittävän informaatikon. Arvostan häntä kirjoittajana suuresti ja olen kerran puhunut hänen kanssaan puhelimessa, mutta mistä LinkedIn sen tiesi?

Creative Commons License
Tämä teos jonka tekijä on Juha Kämäräinen on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Tarttuva 1.0 Suomi lisenssillä